Heata-Beana – Det perfekta brottet är resultatet av en korrespondens
mellan poeten och konstnären Beata Berggren och poeten och
översättaren Helena Eriksson. Denna dialog, som på förhand
avgränsats till två år, utgör ett samtal om det konstnärliga
arbetets rum och förutsättningar. Korrespondensen har samtidigt
fungerat som motor för ett gemensamt arbete som givit upphov till
typsnittet Heata-Beana. Typsnittet bildas av de båda författarnas
kroppar och finns representerat på en till boken bifogad affisch.
Bokens omslag är satt för hand med bly och tryckt med
boktryckpress i Grafikverkstan Godsmagasinet i Uttersberg.
Utgivningsserien Arbetets villkor riktar ljuset på de reella premisser och villkor som kringgärdar arbetet i allmänhet och konst- och poesiarbetet i synnerhet.
Utgivningsserien Arbetets villkor riktar ljuset på de reella premisser och villkor som kringgärdar arbetet i allmänhet och konst- och poesiarbetet i synnerhet.